fredag 30. juli 2010

Produksjon av snurrer og fiskesuppe de lux

Jeg har hatt min niese L på besøk noen dager,
 så  da det regnet for fullt her i formiddag, måtte vi finne på noe.

Derfor ble det litt kjøkkentjeneste på oss.
Nå er det slik at det er vanskelig å lage små porsjoner, så vi har holdt på produksjon av snurrer i flere timer.
Lagde en stor søt gjærdeig, så det ble først ett brett med vanlige KANELSNURRER,
så fant vi på at vi skulle prøve uten kanel, men med smør,
hvit sukker og revet sitronskall i fyllet.
Det ble SITRONSNURRER.  Kjempegode
Så lagde vi ett par plater med SJOKOLADESNURRER,
 smurte godt med nugatti på før vi rullet deigen sammen.

Lyse, lette sitronsnurrer.

Min datter og barnebarn kom hjem fra ferie i går kveld.
Tenkte å overraske de med en deilig fiskesuppe.
Må nesten kalle det en luxus utgave.
Begynte med å rense 1 kg med reker, freste rekeskallet i smør, godt med krydder og litt salt. Helte på 1,5 l vann og lot det stå å småputre en halv time, før jeg silte skallene fra.
Det ble god kraft. Så freste jeg en liten purre i smør, 5 gulerøtter og diverse krydder
Tilsatte poteter i terninger, en liten meljevning på 2 ss hvetemel og en pakke fløte.

Helt til slutt når melet var kokt litt ut, og suppa hadde jevnet seg, da tilsatte jeg en blokk med tint torskefilet i terninger, en pakke laksefilet i terninger og
10 grove fiskeboller av den hjemmelagde typen.
Pluss en liten kvast med hakket fersk dill.
Det er viktig at man ikke rører for hardt i suppa
 etter at fisken er kommet i,
da koker det til grøt. og set vil vi vel ikke ha.
Ved servering tilsettes rekene, de må ikke koke, da blir de til gummistrikker.

Nå skal vi kjøre inn til byen med snurrer og suppe til hele familien.
Heldigvis er det sluttet å regne, solen skinner .
Da håper jeg maten faller i smak hos store og små.






3 kommentarer:

  1. Very nice and tasty)))

    SvarSlett
  2. ÅÅÅ, får vann imunnen av å lese innlegget dit! Ser kjempe godt ut. Kos deg i helga.
    klem Igi

    SvarSlett
  3. Den var god, my fikk også smake!

    SvarSlett