fredag 3. desember 2010

Berlinerkranser laget på min måte, trinn for trinn

Jeg har i mange år bakt småkaker til jul.
Selv om det med årene er blitt mindre
og mindre av småkakebakst,
så er det noen sorter vi gjerne vil ha til  julehøytiden.
Og det som det bakes mest av er
 Berlinerkranser

Jeg har min egen måte å gjøre dette på,
den er veldig lettvint og det hele går ja, nesten i en fei.
Porsjonen er stor, her er det itte noe knussel,
med to egg og 20 kaker.
Nei, jeg satser stort og har bakt opp til
500 kaker til hver jul.
Må ikke tro at jeg setter til livs så mange alene,
det er det sikkert ingen som tror.
Det meste ender opp som kjærkomne
julegaver til familien.
Tenkte jeg skulle dele oppskriften og fremgangsmåten med dere.
Til en porsjon trenger du :

10 egg
700 gr hvetemel
500 gr smør, ( annet duger ikke )
200 gr melis
Perlesukker

Begynn med å veie opp 350 gr hvetemel i hurtigmikseren
Tilsett 250 gr kaldt smør i tern / skiver
Kjør dette sammen, slik at det smuldrer seg.
Helles i en stor bolle
Gjør denne operasjonen en gang til.
Da har du 700 gr hvetemel og
500 gr smør smuldret sammen.
5 egg kokes hardkokte, avkjøles og du bruker kun de
hardkokte eggeplommene av disse eggene.



I en annen bolle veies opp 200 gr melis
Tilsettes 5 rå eggeplommer, ikke hviten.
Den tar jeg i en skål og setter i kjøleskapet.
Den skal du bruke til å dyppe kakene i før steking.
Finn frem de 5 hardkokte eggeplommene
Nå skal det piskes en luftig eggedosis
av melis og alle de ti eggeplommene.


Bland så denne eggedosisen i mel - smør blandingen

Pakk så denne deigen i en plastpose,
 legges i kjøleskapet til du er klar for
 utrulling av kransene.
Min deig bruker å ligge natten over
 men sist lå den noen dager,
 før jeg kom i gang med neste trinn.
La deigen ligge litt i romtemperatur,
før du triller de til kranser.

Her har jeg en silikonmatte som er
helt super å trille kaker ut på.

Jeg triller ut alle kakene, legger de etterhvert på store fat,
putter fatene i en plastpose, ut på verandaen med de
eller inn i kjøleskapet hvis du har plass.


Når siste fatet er ute på verandaen,
så kan jeg ta det første inn.
Kakene skal være kalde,
da er de lettest å dyppe i eggehvite og perlesukker.
Først i eggehvite, så i perlesukker

Jeg bruker å få plass til 20 kaker på hvert stekebrett.
6 brett gir ca 120 kaker utav denne porsjonen
Stekes ved 175 gr i ca 12 min.
De skal ikke være for mye stekt,
ikke brente i kantene eller under.
Pass på, det går fort fra for lyse til brente.
Så må de avkjøles på platen,
før du flytter på de over på en kakerist.
Ellers så går de fort i stykker.

Håper du ble inspirert til å bake disse deilige kakene.
Mange setter stor pris på slike kaker i julegave,
da legger jeg de i en fin julepyntet boks.

2 kommentarer:

  1. Tusen takk for at du delte denne oppskriften. Dette er absolutt mine favorittkaker, og det er de som blir borte på kakefatet først! Jeg skal førsøke meg på disse, for de så jo ikke umulige ut?
    De ser i allefall nydelig ut!
    Så KULE de rosa Arne&Carlos var!!!!

    SvarSlett
  2. Stikker innom og tar meg en berlinerkrans og en kopp kaffe i dag.

    SvarSlett