onsdag 8. juni 2011

DIY Kleshengertrekk.


Jeg har heklet noen trekk til kleshengere.
Har laget en liten oppskrift, og legger den ut her.
Hvis du vil prøve den, så gjør gjerne det.
Skulle være ganske så lett å hekle, se bare på bildene.
Jeg har brukt Muskat bommullsgarn,
men andre garnkvaliteter kan sikkert gå fint det også.
Prøv deg fram med hvor mange masker du trenger.




Utgangspunktet er en kleshenger fra Panduro til 29,-


La opp 18 lm, heklet 17 fm på hver rad i 33 rader.
 Snu hver rad med en lm.
På den 33 raden lagde jeg et hull ved å hekle 8 fm,
 en lm, hopp over en fm fra forrige rad,
hekle 8 fm ut raden.
I dette hullet skal bøyla på kleshengeren tres igjennom.
Snu med en lm.

Hekle videre i 33 rader til,
da er hullet på midten.
Ikke klipp tråden, men legg remsa dobbelt
 og hekle den sammen fra vrangsiden med kjedemasker.
La tråden være lang,
da kan du bruke den til å sy sammen med.
Hekle sammen i den andre enden også.



Til slutt har du en slik hekleremse,
som er sammenheklet i begge ender.


Tre bøyla inn på remsa gjennom hullet.


Og smett endene på.
Nå kan du sy sammen på undersiden.


Slik blir den, så kan du pynte den hvis du synes det.

Her har jeg brukt hekleblomster.
Det er sikkert fint med andre småtterier også,
hvorfor ikke heklete jordbær
 eller andre ting fra hobbykurven.


Jeg har også heklet noen i striper,
 fint å bruke litt restegarn til dette.




6 kommentarer:

  1. Så flotte! Jeg har lenge tenkt på å lage noenslike trekk - nå har jeg ingen unnskyldning lengre :-)
    Klem

    SvarSlett
  2. Så fine og 1000 takk for inspirasjon til å lage mine egne. Jeg skal finne igjen enkle trehengere (som jeg har gjemt bort) og de skal få trekk. Det vil bli ypperlig å ha egen sydde kjoler på de hengerne. Tusen takk igjen, klem

    SvarSlett
  3. Sånn burde eg ha gjort på nokre ikea kleshengera eg har, for dei er litt dårleg pussa, men dei har trekant form i staden for bua slik du har... hmm

    SvarSlett
  4. For en god idé, de ble kjempefine!!

    SvarSlett
  5. Very beautiful hangers !
    Your blog is lovely.
    Anna

    SvarSlett