tirsdag 20. desember 2011

Pepperkakebaking med familie fra Gambia.

Min datter hadde invitert noen av
Tidas gambiske slektninger på pepperkakebaking i helgen.

Da måtte jeg trø til med en stor porsjon
hjemmelaget pepperkakedeig.
Og ikke minst så tømte jeg alle kjøkkenskap for kakepynt.
Det ble pyntet pepperkaker til gullmedalje.

Tidas tante Niyma kom med sine tre barn,
alle like ivrige å få være med på denne dagen.


Gutta Boys syntes dette var kjempemorro.
Og lagde de fineste figurer.

Tidas store kusine Niyma koste seg også med baking og pynting.
Og måtte bistå de minste med litt kjevling.

Kusine Fatou lagde en hel stabel med mann og kone kaker.

Kjempemorsomt å pynte kakene.
Jeg hadde med mine fargebokser fra Cacas.
Det ble mange kaker med sterk turkis og orange melisglasur.
Alternative julefarger ?


Etterpå spiste vi en Vest Afrikansk middagsrett, Benachin.
Som en av tantene hadde laget.
Består av ris med krydder og grønnsaker,
denne gangen med fisk.
I Gambia blir et stort fat satt midt på bordet,
så får hver gjest en skje.
Og alle spiser fra samme fat, men holder
seg til sitt område på fatet.
Man roter ikke rundt overalt i maten.



Plutselig var hele dagen gått, alle var så fornøyde med kakene de hadde laget,
 den fine pynten og den deilige middagen.

4 kommentarer:

  1. How well the company to prepare delicious:))

    SvarSlett
  2. Det så utrolig koselig ut! Herlige kaker og den middagen får det til å rumle i magen min :-)
    Fin onsdag til deg :-)

    SvarSlett
  3. Så herlige pepperkaker! akkurat slik de skal se ut.
    Klem fra Igi

    SvarSlett
  4. Oi, så store gutta er blitt. Jeg skulle vært der jeg også.

    SvarSlett