fredag 11. februar 2011

Baking av rugbrød, inspirert av Andreas Viestads matprogram fra Finland

I januar sendte TV2 flere matprogram, hvor Andreas Viestad
lagde de flotteste retter fra forskjellige steder i Norge.
Ja, ikke bare fra nesten hele Norge,
men også fra Sverige og Finland.
I et av programmene besøkte han
Rugbeltet sør i Finland.
Gjestekokk var Sara La Foutain.

Jeg liker så godt det finske rugbrødet,
det som nesten er helt svart og ganske hardt.
Kjøper med meg en stor porsjon hver gang jeg har anledning til det.
Som oftest er det når vi kjører nordover på ferie via Finland.
Da passer jeg på å handle  forskjellige finske matvarer.

Her  kan du lese mer om New Scandinavian Cooking
 med Andreas Viestad.

Og her er de finske oppskriftene
fra programmet " En smak av Norge ",
 som ble sendt i januar.

Her er mine " finske " rugbrød,
for anledningen hengt opp på en pinne
over kjøkkenskapene, men nå vel forvart i fryseskapet.
Andreas Viestad og den finske kokken Sara La Fountain

Her er hun fotografert midt i den finske rugåkeren.

Dette ble resultatet av en pose melmiks.

De ble kjempegode, delt i to,
 med smør og ost på og med en kopp kaffe til.
Ja, for det var en pose ferdig melmiks jeg brukte.
Til og med den som heter "Dansk rugbrød "
Jeg gjør det på den enkle måten.



Lagde 3 store kaker med hull i, resten av deigen
lagde jeg mindre kaker av.
Stakk de ut med et stort krus.







1 kommentar:

  1. De ser kjempe gode ut! Vedig lur måte du har laget de på :-)
    Klem fra Igi

    SvarSlett