tirsdag 12. oktober 2010

Alle kvinner baker

Jeg har ryddet og sortert litt i gamle esker,
egentlig med det formålet å få kastet noe.
Men slik gikk det ikke.
Når jeg har tatt vare på disse gamle bakeheftene i så mange år,
så kan de få følge med videre en stund.
Dette gamle oppskriftheftet er etter min mor.
Alle Kvinner Baker.
Meld deg på i konkurransen om å vinne en Ballerups Junior Mixer.
Fristen er gått ut for noen år siden, ja til og med før jeg ble født.

Kan godt huske vi som små har bakt fra dette heftet.
Vi var i grunnen mye med på kjøkkenet
da jeg og min søster var barn.
Våre foreldre drev storhusholdning,
som mange nok gjorde på 50 - 60 tallet.
Med safting, syltning, kokoing av kjøttruller,
pølselaging og ikke minst brødbaking.
Og vi var med på alt.


Send inn ditt bidrag før 15 januar 1954







Dette heftet er godt brukt, snart bare en lefse igjen.
Morsomt å se på gamle bilder, og studere
oppskrifter på hva de lagde før i tiden.

Så fant jeg noen Freia bakehefter som ikke er fullt så gamle,
disse er fra 70 - 80 tallet.
Har bakt en del fra disse noen ganger, nå er det mest
fra nettet jeg finner oppskrifter.
Eller fra mer moderne bakebøker.




Man blir jo helt nostalgisk av slike gamle skatter.


6 kommentarer:

  1. Hallo igjen!

    Nei så artig! Men at det heftet Freia Bakebok 4. var så gammelt hadde jeg ikke tengt på, for den ligger også i kjøkkenskapet mitt! Og Sukkerbrødoppskrifta øverst på side 27 er den jeg fortsatt bruker.... Drar frem denne boka hver gang noe skal feires med bløtkake! ...og når jeg nå kikket nærmere i denne boka, får jeg se de små, krokete bokstavene min eldste datter har laget da hun var liten. Hun har skrevet navnet sitt på den ene siden i boka, sikkert akkurat lært seg bokstavene....og hun er nå 38 år!

    Skikkelig morro å se de gamle bøkene dine!

    Ha en koselig kveld videre!

    SvarSlett
  2. Så morsomt med disse gamle bakeheftene. Da min mor kom på sykehjem og vi ryddet etter henne, fant min datter Marieinwonderland en mengde gamle oppskrifter som hun tok vare på. Baking har hoppet over et ledd i vår familie. Jeg er ikke noe flink, men Marie har arvet min mors bakeinteresse og er kjempeflink. Har så stor glede av å følge bloggen din. Den er et overskuddsfenomen, så mange morsomme og inspirerende innlegg.
    Klem!

    SvarSlett
  3. Så morsomt med disse gamle oppskriftesheftene :O)
    Ha en fin dag,
    klem :O)

    SvarSlett
  4. Husker du grisehodet som lå og strirret på oss i spiskammeret. Og fiskekassene vi fikk fra tante i Gamvik, så mamma og pappa sto og laget fiskemat i flere dager, fiskeboller og stekte fiskekaker. Men at vi drev med kokoing kan jeg ikke huske..

    SvarSlett
  5. Hei!

    Måå bare sende deg denne linken, til det jeg har bakt i dag - det aner meg at du kanskje vil syns det er kult... ;)

    http://dronningstjerna.blogspot.com/2010/10/nye-kakeformer.html


    God helg!

    SvarSlett
  6. Hei! Er du interessert i å selge bakebok nr. 6? Hilsen Julie

    SvarSlett